סילבוס
לקורס: "גרפיקה
ממוחשבת"
מרצה
הקורס:
ד"ר
ולדימיר
נודלמן Email: nodelman@hit.ac.il
מטרות
הקורס: הקורס
מקנה יסודות
אלגוריתמים
בגרפיקה ממוחשבת
ובויזואליזציה.
דרישות
קדם: אלגברה
לינארית,
תכנות מונחה
עצמים וC++
נושאי
הקורס
העיקריים:
·
Raster Graphics
·
Scan Conversion
·
Transformations
·
2D and 3D Projections
·
Filling and Flooding
·
Clipping
·
3D Representations
·
Hidden Surface Removal
·
Shading and Lighting
·
Curves and Surfaces
·
Texture Mapping
אופן
הלימוד בקורס:
הרצאה 3 ש"ש + 2 תרגול ש"ש.
שעות
קבלה: : א'
15:00-16:00, (חדר 302\8)
דרישות
הקורס:
אופן
שקלול הציון |
אופן מילוי
הדרישות |
דרישות
הקורס |
100% |
הגשה +
הגנה |
פרוייקט |
חובה |
הגשה |
פרוייקט אמצע
הסמסטר |
ביבליוגרפיה:
1. Angel,
Interactive Computer Graphics, A top-down, Approach with OpenGL. 2nd
ed., Addison-Wesley, 2000, ISBN 020138597X.
2. OpenGL Programming
Guide, Seventh Edition - The Official Guide to Learning OpenGL, Version 3.0 and
3.1, Addison-Wesley, 2010, ISBN 0-321-55262-8
3. Wright, Lipchak, Haemel. OpenGL SuperBible, Fourth
Edition. Comprehensive Tutorial and Reference, Addison-Wesley, Pearson
Education, 2007, ISBN 0-321-49882-8
4. Hill,
Computer Graphics Using OpenGL, 2nd ed., prentice-Hall, 2000, ISBN
0023548568.
5. Foley,
Van Dam, Feiner, Huges.
Computer Graphics: Principles and Practice, Second edition in C, Addison-Wesley,
1996, ISBN 020108406.
6. Hearn,
Baker. Computer Graphics C version, Prentice-Hall, 2004, ISBN
135309247.
7. Watt. 3D Computer Graphics, Addison-Wesley, 2000, ISBN 0201398559.
לוח הרצאות
שבועי ותזמון
מטלות:
שבוע
מס' |
נושאי
ההרצאה |
נושא / |
פלט
של
הפרויקטים
שתיכנותם
נלמד בהרצאה |
1 |
Introduction to Computer Graphics.
Mathematical tools: vectors, |
4.ch.4, 4. Appendix 2, 6. Appendix |
|
2 |
Basic 2D drawings: Scan Conversion. Fill and flood Clipping |
4.3, 2.6.5-.2.6.10 |
|
|
|
|
|
3 |
Rotations in image-space. Basic transformations |
6. 5.1-2.5.8 |
|
4 |
3D transformations. Viewing and Projections. 3D
representations |
6.5.9-1-5.17 |
|
5 |
Rendering algorithms. Hidden surface removal Ray casting and ray tracing. Z-buffering |
6.9 4.ch.8,ch.14,6.ch.9 |
|
6 |
Color representation. Shading and lighting models |
6.ch.10.1-10.20,6.ch.12, 7.7-7.11 |
|
7 |
Texture mapping |
6.ch.10.21 |
|
8 |
Animation |
6.ch.14,
7.ch.17 |
|
9 |
Solid modeling |
4.ch.6, 6.ch.8 |
|
10 |
Curves and surfaces. Volume rendering and isosurfaces Introduction to data visualization Medical, Geographical and Mathematical imaging |
4.ch.11 1.2.5 1.2.7-1.2.9 |
|
קישור
לחומר הקורס:
P1,P2,P3,P4,P5,P6,P7,P8,P9,P10,P11,P12,P13
מסחי
פרויקטים